MadAad.reismee.nl

8/9/2011 Sequoia NP

Vandaag gaan we een rondje Sequoia NP doen. We hebben het in de ochtend weer lekker rustig aan gedaan en doen onderweg naar het park nog een bakkie bij Antoinette's Coffee and Goodies in Three Rivers. Dit is werkelijk een toppertje! Het is bekend dat de Amerikanen waterige koffie zetten, daarom zijn we altijd blij als we een Starbucks ontdekken. Maar bij Antoinette vinden we het lekkerste bakkie espresso en cappuccino tot nu toe in de States. Wij komen terug!

Sequoia NP is niet zo heel groot park dus we verwachten in 1 dag wel heen en weer te kunnen rijden. Dat valt dus tegen, er blijken wegwerkzaamheden te zijn waardoor je 1 x per heel uur een bepaald deel van de weg mag gebruiken. We moeten ons programma dus beperken om voor het donker wordt toch nog het een en ander te kunnen zien. Eerst hebben we het museum bezocht waar je een goed beeld krijgt van de geschiedenis van de Giant's. Een opmerkelijk feitje is dat ze eerst gedurende vele jaren hebben geprobeerd om branden te voorkomen (branden komen heel vaak voor in dit deel van Californie vanwege de droogte) maar men kwam erachter dat dit de natuurlijke werking niet ten goede kwam. Er moet gewoon af en toe een brandje zijn om de natuurlijke groei van ook de sequoia's niet in de weg te staan. En dat kan je dus ook in verschillende delen van het park zien.

Het uiteindelijke doel is om General Sherman te gaan bekijken. Dit is de grootste sequoia zover bekend. Onderweg komen we al de nodige prachtige exemplaren tegen en schieten we vele plaatjes. Dit komt ons nog duur te staan zo zal later blijken. Wat mij betreft is dit 1 van de mooiste parken die we tot nu toe bezocht hebben. Je rijdt door de bergen in een schitterend bos. Maar misschien zeg ik dit ook wel omdat we de stenen een beetje zat zijn. Dat klinkt niet aardig maar we merken dat we dit deel van Amerika nu na 3 keer wel gezien hebben, hoe schitterend het allemaal ook is!!!

En dan na een korte trail komen we bij General Sherman. Eerst zie je hem vanuit de verte tussen de bomen al staan wat al een indrukwekkend gezicht is. En telkens als je dichterbij komt wordt hij nog imposanter. Uiteindelijk staan we ervoor en dan ben je echt klein. Ik hoop dat de foto's een beetje de indruk geven. General Sherman heeft een omvang van 33 meter aan de voet. Sequoia's zijn in vergelijking met andere bomen niet al te hoog maar toch als je naar boven kijkt is het heel wat, zeker doordat de stam naar boven toe ook heel dik blijft. We genieten nog een poosje van deze en andere bomen in dit deel en lopen dan weer terug naar de auto.

We bezoeken nog een paar mooie plekken in het park waaronder een omgevallen sequoia waar je doorheen kunt rijden.

En dan komt het meest verschrikkelijke moment van deze vakantie! Bij onze eerdere bezoeken hebben we nooit een beer gezien. 1 keer in Mesa Verde NP hebben we, geloof ik een paar uur, zonder succes op de uitkijk gestaan vanaf het balkon van onze kamer omdat we er 1 hoorden. Door het schieten van veel plaatsjes was de batterij van de camera leeg. En sukkel die ik ben, de reserve batterij was niet opgeladen! Al rijdend zeiden we al, nu zullen we vast een beer zien. En jawel, ineens zien we een beer de weg oversteken en op zijn gemakkie het bos inlopen. Ook de batterij van Mad der telefoon was leeg dus daar stonden we. We hebben toch nog een telefoon? Oh ja, die nostalgische Aon nokia. Voor dat je die klaar hebt om een foto te schieten zijn we alweer thuis. Maar goed we hebben dan toch een paar vage foto's van onze beer als bewijs. Helaas kan ik dus nu niets op het reislog zetten.

Frown

In de auto terug naar Three Rivers zitten we tegen elkaar op te scheppen over onze beren-ervaring. Over het feit dat we er geen mooie foto's van hebben reppen we maar niet. Normaal tijdens onze vakantie hebben we altijd een momentje waarop onze 'houdbaarheidsdatum' verstreken is en dat willen we deze keer voorkomen. En zowaar, het lijkt te gaan lukken.

Tongue out

Terug in Three Rivers boeken we bij de Lazy J Ranch een kamer. Dit is echt een soort oase. We besluiten dan ook al gauw om er een nachtje bij te boeken. Dat betekent weer een verandering in het reisschema. Oorspronkelijk wilden we onderweg naar Los Angeles nog een dagje en nachtje Santa Barbara doen. We nemen nu een lekker relax dagje bij het zwembad en een bakkie van Antoinette.

Overmorgen (10 september) rijden we dan naar Los Angeles (Santa Monica) voor onze laatste 2 nachten om Maandag 12 september vroeg in de ochtend terug te vliegen.

We eten deze avond bij de Pizza Factory ($35) onze eerste pizza van deze vakantie. Smaakte prima!

De avond besluiten we weer in de traditie van de laatste dagen met een paar afleveringen 24.